Tips om vis te bakken

Home > Technieken > Bakken > Tips om vis te bakken

Vis bakken is een lekkere, lichte en gezonde keuze: ideaal is om toch zeker tweemaal per week vis te eten, waarvan één keer vette vis (vb. makreel, haring, paling, zalm, ... volgens seizoen). Vissen zijn te onderscheiden in enerzijds de vaste vissoorten, zoals zalm, tonijn, victoriabaars of tarbot en anderzijds de zachtere vissoorten zoals kabeljauw, wijting of koolvis.

Vaste vissoorten

Vaste vissoorten kunnen gemakkelijk zonder of met weinig vetstof worden gebakken, zoals je vlees zou bakken. Zalm en tonijn smaken op hun best als ze aan de buitenkant een mooi korstje hebben en vanbinnen nog wat rauw of ‘rosé’ zijn.

Zachte vissoorten

Bij de zachtere vissoorten is het aan te raden om ze in een vetstof te bakken, om zodoende kleven aan de pan of in stukken vallen te vermijden.

Aandachtspunten bij het kopen van verse vis

Verse vis heeft een frisse en zilte geur. Als je vis in zijn geheel koopt, let er dan op dat de ogen helder zijn en mooi bol staan. De kieuwen en de huid moeten glanzen en de schubben intact en mooi aangesloten zijn. Een visfilet dient stevig van structuur en veerkrachtig te zijn.

Tips bij het bakken

Vis bak je het best in boter of de helft boter en de helft arachideolie.

Je kan de gaarheid van de vis controleren door met een puntig voorwerp in de vis te dringen en de temperatuur te voelen op je bovenlip. Voelt deze warm aan dan is de vis goed gebakken.

Net als bij vlees kan je met vis de grotere stukken na het bakken in de pan verder laten garen onder deksel of in de oven.